Muuta mielesi – irti ikävistä uskomuksista

Meillä on paljon uskomuksia itsestämme, muista ihmisistä ja ympäröivästä maailmasta. Uskomukset usein rajoittavat elämää ja aiheuttavat tarpeetonta stressiä. Esimerkiksi: “en voi harrastaa liikunta, koska minulla ei ole aikaa”. “En pääse ajoissa nukkumaan illalla, koska minun pitää tehdä töitä”. “En voi laihtua, koska olen jo tämän ikäinen”.

Uskomusten muuttaminen

Voiko ajatuksiin ja uskomuksiin sitten vaikuttaa? Kyllä voi. Suhtaudu kriittisesti mieleen putkahtaviin ajatuksiin. Kaikkea ei kannata uskoa, mitä mielesi koittaa sinulle syöttää. Valitse ne ajatukset, joihin uskot ja jotka vievät kohti hyvää, sillä ajatuksesi eivät aina toimi eduksesi. Jos olet tottunut nauttimaan joka lauantai viiniä tai pari olutta, koska se rentouttaa, niin aina lauantain koittaessa aivosi tuottavat ajatuksen, joka käskee juomaan. Tai jos ajattelet olevasi kovin kiireinen ja vielä kerrot muille, että on kamala kiire, niin ajatuksesta tulee itseään toteuttava ennustus. 

Mielen ohjelmointi

Voit kuitenkin opettaa mielelle uusia toimintatapoja, ikäänkuin “hypnotisoida” itsesi toimimaan toisin kuin ennen. Aivot eivät erottele tapahtuuko jokin asia oikeasti, vai kuvitellaanko se. Kaikenlainen mielikuvaharjoittelu perustuu tämän ominaisuuden hyödyntämiseen. Kun muutat sisäisen puheesi  negatiivisestia positiiviseksi, niin sillä on mullistavat vaikutukset elämääsi. Tämä ei tarkoita yltiöpositiivisuutta, jossa kaikki on vain ihanaa ja kuljemme ruusunpunaiset lasit päässä. Voit silti olla realisti, mutta esteiden sijaan näet mahdollisuudet. 

“Change the way you see things, and the things you see will change.”

Mielen ohjelmoinnilla voit vaikuttaa alitajuntaan eli tiedostamattomaan puoleen aivotoiminnastasi. Ihmisen tietoisuudella on vahva kytkös aivojen sähkökemiallisiin muutoksiin. Neurologit ovat sitä mieltä, että jos kaikki hermosolut aktivoituisivat yhtä aikaa, ne tuottaisivat tarpeeksi energiaa hehkulampun sytyttämiseen.  Sähköiset hermoimpulssit muodostavat eritaajuisia sähköisiä aivoaaltoja ja kun aivoaallot toimivat tasapainossa tehden yhteistyötä, mieli on harmoniassa. Kukin aktiviteetti, mielentila ja ajatus lähettää tietynlaisia aivoaaltoja. Alfa aallot ovat niitä, jotka aktivoituvat juuri ennen nukahtamista. Aivojen Alfa-aaltojen vähäisyys voi johtaa stressiin, unettomuuteen ja ahdistukseen. Voit itse ohjata tietoisuuttasi erilaisilla harjoitteilla ja näin parantaa myös alfa-aaltojen toimintaa. 

Mielitreeni - positiivinen sisäinen puhe

Jos haluat oppia ohjaamaan alitajuntaasi toimimaan paremmin hyödyksesi, niin seuraavassa yksi harjoite siihen. Tämä mielikuvatreeni kannattaa tehdä juuri ennen nukkumaan menoa, koska alfa aallot aktivoituvat pian nukahtamisen jälkeen ja unen aikana alitajunnalla on aikaa työstää asiaa rauhassa. Rauhoita mielesi, hengittele hetken rauhassa sisään ja ulos. Sitten valitse yksi asia, jonka haluat saavuttaa. Tee siitä ikäänkuin voimalause itsellesi. Voimalauseen tulee olla myönteinen. Aivot eivät osaa tulkita ei sanaa kovin hyvin. Ethän siis kerro itsellesi: ”en hermostu lapsille huomenna”, vaan esimerkiksi ”olen tyyni, rauhallinen ja selviän tilanteista puhumalla. Tavoittele sitä fiilistä kun olet onnistunut ja mieti miltä se tuntuu. Toista tämä harjoitus aina ennen nukkumaan menoa. Harjoitus voi aluksi kestää vain pari minuuttia, mutta voit pidentää sen kestoa kerta kerralta. Unessa alitajunta työstää sinne syöttämäsi asiat ja pikkuhijaa mielesi ohjelmoituu uudelleen. Jo muutamassa viikossa voit huomata muutoksen!